Dat er een groot tekort is aan verpleegkundigen, mag als bekend worden beschouwd. Maar de rol die zorgondersteuners daarin spelen, blijft nog wel eens onderbelicht. “Als zij hun werk goed doen, kunnen verpleegkundigen meer uren besteden aan waarvoor ze zijn opgeleid.”
Aan het woord is Linda Tokaai, sinds januari van dit jaar werkzaam als Business Manager bij Okeedo. In die functie werft, selecteert en begeleidt ze ‘Okeedo’ers’, is ze contactpersoon voor opdrachtgevers en ondersteunt ze in de sales. “Vanuit mijn ervaring in zowel ziekenhuizen als de VVT-sector kan ik me inleven in een opdrachtgever en met hem of haar meedenken. Ik kan de vertaalslag maken naar de werkvloer, aangezien ik zelf operationeel manager ben geweest.”
Begeleiding van zorgondersteuners
Linda benadrukt het belang van enthousiaste, energieke medewerkers in de zorg. “Vakinhoudelijk zit het wel goed, daar selecteren en trainen we op. Maar ik zorg dat medewerkers het volhouden, bijvoorbeeld door geregeld een borrel of feestje te organiseren, een bloemetje of kaartje te sturen enzovoorts. En ik maak mensen ervan bewust dat ze iets moeten toevoegen aan bestaande teams. Er staat veel druk op verpleegkundigen. Als zorgondersteuners hun werk goed doen, kunnen verpleegkundigen worden ontlast en meer uren besteden aan waarvoor ze zijn opgeleid. Veel frustraties bij verpleegkundigen komen voort uit te veel administratie, een hoge werkdruk en als het proces rond de zorg niet goed op orde is. Daar hebben ze last van. Ik weet dat als je de zorgondersteuners goed begeleidt, de zorgmanagers daar erg blij van worden.”
Persoonlijke aandacht
Bij de werving van zorgondersteuners (Okeedo detacheert ook medisch personeel, red.) selecteert Linda er onder meer op of iemand ‘hospitality-bloed’ heeft, door bijvoorbeeld een opleiding of werkervaring. “Is iemand patiëntgericht, heeft ze affiniteit met de zorg, is ze zich bewust van haar belangrijke rol voor de patiënt of bewoner etc. Vaak merk je intuïtief al in een telefoongesprek of iemand de energie en het positivisme heeft dat wij zoeken.”
Werken in de zorg als zorgondersteunerPersoonlijke aandacht voor sollicitanten en medewerkers mag vervolgens niet worden onderschat, vindt Linda. “Ieder mens wil in essentie gehoord en gezien worden. Wij sturen geen onpersoonlijke mail naar sollicitanten maar bellen mensen op. Ook horen we vaak dat het zo’n fijn sollicitatiegesprek was.” Zorgprofessionals zijn goed in zorgen voor patiënten en bewoners, maar minder in het zorgen voor elkaar en zichzelf, constateert Linda. “Het overgrote deel van het zorgpersoneel is vrouw; ze hebben een man, gezin en zijn soms ook mantelzorger. Ik vraag vaak: ‘en wie zorgt er voor jou?’. Pas als je ook goed voor jezelf zorgt, kun je goede prestaties leveren voor opdrachtgevers. En je ziet het ziekteverzuim teruglopen.”
Strategische inzet flexibele schil
Veel zorgorganisaties zijn zoekende in de strategische inzet van hun flexibele schil, aldus Linda. Bijvoorbeeld om tijdig en beter te kunnen anticiperen op de fluctuerende bedbezetting. “Wij worden als detacheringsbureau benaderd voor het opvangen van pieken en dat kunnen we zeker bieden, maar vinden dat organisaties vooral ook naar de langere termijn moeten kijken. Met zeven of acht frisse mensen, verdeeld over verschillende afdelingen, kunnen we teams in beweging krijgen en echt het verschil maken voor opdrachtgevers.”
Maak een afspraakLees ook:
7 kansen om het personeelstekort in de zorg terug te dringen