fbpx Skip to main content
Wesley Buitenhuis

Met mijn gezin vierde ik afgelopen voorjaar vakantie aan de oostkust van de Verenigde Staten. Het was een prachtige reis, totdat ik na twee weken pijn in mijn buik kreeg. Ik nam wat pijnstillers in, maar die hielpen onvoldoende. De volgende dag besloten we naar de Eerste Hulp te gaan van het Orlando Health Horizon West Hospital. Na twee minuten wachten werd ik al meegenomen voor de eerste checks. Tweeënhalf uur later kwam de arts met de conclusie: acute blindedarmontsteking en ’je moet worden geopereerd’. Tijdens de kijkoperatie bleek ook nog dat de blindedarm geperforeerd was. Als ik een dag later was gekomen, had ik maanden in het ziekenhuis kunnen liggen.

Gastvrije bejegening

Toen ik uit de narcose wakker werd, stond de arts aan mijn bed om te vertellen dat alles goed was verlopen. Daarna mocht ik naar mijn kamer. Een royale kamer, waar een etui met verzorgingsproducten klaar lag en waar op een informatiebord stond welke medewerkers die dag werkten en tot hoe laat.

>>> Lees ook: Engagement manager Flip: ‘Ik wil mensen in de zorg blij maken’

De gastvrije benadering, soepele communicatie, het fantastische eten en drinken en de vaste gezichten vielen op. Al vanaf het begin merkte ik dat ik als patiënt centraal stond. Ik werd direct geholpen. De medewerkers stelden zich voor, vertelden wat ze gingen doen en stelden mij op mijn gemak. Iedereen was relaxed en gaf op het juiste moment de juiste informatie. Dat de arts na de operatie naast mijn bed stond om uitleg te geven, gaf een gevoel van betrokkenheid.

Eten en drinken top geregeld

Ik kon van 07.00 tot 19.00 uur eten en drinken bestellen vanaf een menukaart. De koks van het ziekenhuis bereidden dit en binnen 25 minuten stond het op de kamer. Na 19.00 uur namen de zorgmedewerkers de roomservice over. De medewerkers stimuleerden mij eiwitverrijkte voeding te kiezen. Uiteraard deed ik dat, want ik wilde zo snel mogelijk herstellen. Zelfs mijn gezin kreeg eten en drinken aangeboden. Het was simpelweg top geregeld.

Gastvrije zorgmedewerkers nodig? Bekijk onze concepten!

Het enige minpuntje dat ik kan noemen, is dat de operatiekamer om 19.00 uur dicht ging. Ik kwam om 15.00 uur binnen en kreeg om 17.30 uur de diagnose. De operatie werd dus gepland voor de volgende dag, terwijl ik in Nederland wellicht nog diezelfde avond geopereerd zou zijn.

Positieve draai

Terwijl ik in het ziekenhuis herstelde, sprak ik veel met zorgprofessionals. We bespraken de verschillen tussen de Nederlandse en Amerikaanse samenleving en zorg. We kunnen veel van elkaar leren! We kwamen op een tof uitwisselingsproject tussen Nederlandse en Amerikaanse verpleegkundigen. Op deze manier kunnen de medewerkers wederzijds kennis opdoen en krijgen de ziekenhuizen tijdelijk meer capaciteit. Het ziekenhuis in Orlando wil structureel 15 á 20 fte openhouden voor uitwisseling. Dit wordt dus vervolgd.

Ja, ik heb interesse in een uitwisselingsproject

Na vijf dagen werd ik ontslagen. Het is allemaal goed gekomen, al was deze hele ervaring natuurlijk wel een dikke streep door onze plannen. Maar ik heb geprobeerd er een positieve draai aan te geven en de opgedane ervaringen en contacten mee te nemen in ons werk als detacheringsbureau voor de zorg. Het motiveert me om met Okeedo te blijven werken aan onze missie: de zorg gezonder maken met gelukkige mensen!

Wesley Buitenhuis, managing director Okeedo

Eerdere blogs van Wesley:

Groei begint met focus 

Staar niet blind op kwantiteit bij aantrekken zorgmedewerkers

Hulp nodig? Chat met ons