Nieuwe voedings- en gastvrijheidsconcepten volgen elkaar in rap tempo op in de zorg. Om te zorgen dat teams meeveranderen en over de juiste medewerkers beschikken, zouden ziekenhuizen eens naar het outsourcen van personeel kunnen kijken. “Wat zou u dat opleveren?”, stelde Saskia Klaasen van Syndle op het Care & Cure Symposium tijdens de vakbeurs Horecava.
Klaasen, gastvrijheidsontwikkelaar bij Syndle, begeleidt ziekenhuizen onder meer bij de implementatie van nieuwe voedings- en gastvrijheidsconcepten. “In zo’n transitie is het zo belangrijk om medewerkers goed voor te bereiden. Want er verandert nogal wat voor hen. Sommige medewerkers slapen zelfs heel slecht voor de uitrol van een nieuw concept, zo heb ik meegemaakt, omdat hun functie anders wordt. Aangezien 95 procent van wat mensen doen op routine gebeurt, is het omgaan met verandering best een uitdaging.”
Personeelsbeleid
Volgens Klaasen doen ziekenhuizen en zorgorganisaties er goed aan hun personeelsbeleid te herzien. “Het verzuim is hoog, het aantrekken van de juiste mensen lastig en er werken met name mensen met lange dienstverbanden in de zorg. Daarom zeg ik: kijk ook eens naar outsourcen. Sommige mensen zijn daar nog wat bangig voor, maar wat zou het u kunnen opleveren als die partij wel de juiste medewerkers werft? Als een detacheerder zorgt voor betrokkenheid en bevlogen mensen in uw team? Uit eigen ervaring bij ziekenhuizen weet ik dat dit echt nieuw elan teweegbrengt.”
Zoekt u (de juiste) aanvulling voor uw teams? Ontdek Okeedo!Zo’n stap vraagt wel om leiderschap, aldus Klaasen. “En om goede communicatie richting de bestaande medewerkers. Dat zij nieuwkomers niet als bedreiging hoeven te zien maar als welkome aanvulling.”
Gerard van Grinsven
Ook Gerard van Grinsven, CEO van de Amerikaanse Cancer Treatment Centers, ging tijdens zijn presentatie in op het belang van de juiste medewerkers. Van Grinsven leidde tot 2013 het Henry Ford West Bloomfield Hospital, dat hij transformeerde tot een ‘Community Centre for Well-being’. Het ziekenhuis verwierf grote faam en vele prijzen vanwege de uitmuntende dienstverlening en gastvrijheid.
‘Elke patiënt heeft recht op gastvrijheid’
“Bij het aannemen van personeel keken we eerst naar het talent voor relaties en compassie”, vertelde Van Grinsven. “Vervolgens keken we naar vaardigheden en ervaring om hen op de juiste plek in de organisatie te plaatsen. En dat in een veilige organisatiecultuur waarin we medewerkers waardeerden.” De resultaten van deze aanpak logen er niet om, aldus Van Grinsven. “Zo hadden we bijvoorbeeld een laag verloop, een korte ligduur en een hoog servicelevel. Dat is belangrijk, want elke patiënt heeft recht op gastvrijheid.”
Benieuwd naar de mogelijkheden van outsourcing voor uw organisatie?
Neem contact opLees ook:
Meer grip op flexwerk in de zorg: zo doen andere organisaties het
Detacheringsbureau zorg: alles over detacheren in zorg en welzijn