fbpx
verloop zorgmedewerkers

In de sector Zorg en Welzijn verlaat 39% van de werknemers de werkgever binnen twee jaar. Hoewel 78% van de medewerkers die van baan wisselt behouden blijft voor de sector, is het verloop aan het begin van het dienstverband een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het landelijk uitstroomonderzoek Zorg en Welzijn van RegioPlus. “Hoewel uitstroom uit de sector afneemt, is verloop bij werkgevers nog steeds een groot en kostbaar knelpunt”, aldus de onderzoekers.

Ontvang de whitepaper 'Kosten van outsourcen vs. eigen beheer'

Medewerkers die binnen een jaar vertrekken, vertrekken vaker vanwege de werksfeer en minder vaak vanwege loopbaanmogelijkheden. “Advies is dus om als eerste vooral oog te hebben voor de werksfeer en in een latere fase ook aandacht te geven aan loopbaan- en ontwikkelmogelijkheden.”

Vertrekredenen

Een andere groep die volgens de onderzoekers zeker de aandacht verdient, zijn de wat oudere medewerkers. Uit de analyses blijkt namelijk dat zij, wanneer zij de sector verlaten, minder vaak bereid zijn terug te keren. De manier van werken in de organisatie en aansturing door de leidinggevende is voor bijna een kwart van de medewerkers in de leeftijd 50 t/m 59 jaar één van de twee belangrijkste vertrekredenen.

Jongere professionals (20 t/m 29 jaar) vertrekken vaker vanwege (gebrek aan) loopbaanmogelijkheden. De balans tussen werk en privé is belangrijker in de leeftijdscategorie 30 t/m 39 jaar.

De belangrijkste vertrekredenen van cliëntgebonden respondenten bestaan uit ‘manier van werken in de organisatie en aansturing door leidinggevende’, ‘uitdaging in de werkzaamheden’ en ‘loopbaanmogelijkheden’. Inzoomen op de groep verpleegkundigen zet ‘uitdaging in de
werkzaamheden’ op nummer één. Belangrijkste verbeterpunt is ‘Beter communiceren / luisteren door direct leidinggevende’.

Verbeterpunten per branche

De belangrijkste aandachtspunten voor de VVT-branche betreffen de werksfeer en de manier van werken. Ook werkdruk komt meer prominent naar voren als verbeterpunt dan in andere branches.

Een vertrekreden die in het bijzonder speelt voor de ziekenhuizen is reisafstand. Voor verpleegkundigen uit deze branche vormt dit zelfs de belangrijkste vertrekreden, voor alle verpleegkundigen komt deze op de achtste plek. En voor al het cliëntgebonden personeel in ziekenhuizen is het nummer twee in de top vijf van uitstroomredenen. Verder geven respondenten uit de ziekenhuizen prioriteit aan het verbeterpunt ‘doorgroeimogelijkheden’ bij het voorkomen van vertrek.

Respondenten uit de GGZ geven vaker ‘werksfeer’ als vertrekreden. Daarnaast geeft bijna 12% van de cliëntgebonden respondenten als verbeterpunt ‘het verbeteren van de kwaliteit van zorg / ondersteuning aan de (interne) cliënten/patiënten.


Werving en behoud van zorgmedewerkers

Okeedo ontzorgt zorgorganisaties bij de werving en het behoud van medewerkers. Niet alleen vanwege een goede personeelsbezetting voor de lange termijn, maar ook om teams in beweging te krijgen met frisse, talentvolle medewerkers.

Concepten voor care Concepten voor ziekenhuizen

Lees ook:

10 ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van zorg en welzijn

7 kansen om het personeelstekort in de zorg terug te dringen

Hulp nodig? Chat met ons