Elsbeth de Jonge (Avoord): ‘Het personeelstekort vraagt oplossingen zoals De Klas’
Bij ouderenzorgorganisatie Avoord wordt een klas van twaalf gedetacheerde medewerkers in vijftien maanden klaargestoomd tot Verzorgende IG. De organisatie is erg enthousiast over de uitbestede werving en meewerkende praktijkbegeleiders. “De Klas is een kant-en-klaar pakket waardoor het team minder wordt belast”, aldus Elsbeth de Jonge, adviseur leren & ontwikkelen bij Avoord.
De Jonge werkte ooit als verpleegkundige, werd toen anesthesiemedewerker en stapte in de functie van praktijkbegeleider. Nu werkt ze als a.i. adviseur leren en ontwikkelen bij Avoord. Samen met drie teamgenoten is De Jonge verantwoordelijk voor opleidingen, medewerkers in opleiding en leerlingen binnen Avoord.
Een Klas van Okeedo bestaat uit circa vijftien toekomstige verzorgenden die direct 24 uur per week inzetbaar zijn als helpenden. Bij Avoord zijn zij verdeeld over twee afdelingen. Okeedo levert ook twee meewerkende praktijkbegeleiders die hen de kneepjes van het vak leren en begeleiden. Daarna blijven de VIG’ers nog minstens twee jaar werken bij Avoord. “De samenwerking verloopt heel prettig”, zegt De Jonge. “Het team hoeft niet te begeleiden of verslagen te lezen. Dat geeft verlichting van de werkdruk.”
De twaalf leerlingen doen het goed, blijkt ook op de afdelingen. Ze passen bij het team, zijn op niveau en werken goed mee, vertelt De Jonge. “Wij zijn echt heel blij met hen. Echter betekent het uitbesteden van de werving niet automatisch dat er een nieuw blik medewerkers opengaat. Uiteindelijk vissen we allemaal in dezelfde vijver. Het huidige personeelstekort vraagt creatieve oplossingen en De Klas is er één. Ik ben heel nieuwsgierig naar alle creatieve concepten die nog komen.”
“De samenwerking verloopt heel prettig”
De Jonge pleit ervoor dat alle betrokken organisaties in de regio eerst uit het strakke keurslijf moeten stappen om het personeelsvraagstuk gedegen aan te kunnen pakken. “Zorgorganisaties en Okeedo kunnen heel creatief nadenken, maar ook de gemeente, opleidingsinstellingen en het UWV zijn hierin nodig. In zo’n samenwerkingsverband moeten we verder nadenken over wat er veranderd is, wat kwaliteit van zorg nu betekent, wat dit betekent voor het personeelsvraagstuk en hoe we dit koppelen aan de gewenste kwaliteit van zorg.”
“Ook het aspect kwaliteit van leven is belangrijk. Dan hebben we een compleet beeld en kunnen we met de juiste mensen een aanpak opzetten. Wellicht zijn er dan andere randvoorwaarden nodig voor personeel of zorg, of moeten we kijken naar verloning. Hoe het vroeger was, komt namelijk niet meer terug.”
Leren en ontwikkelen nodig voor personeelsbehoud
Het personeelstekort legt intern ook druk op leren en ontwikkelen van zorgmedewerkers. Het is een belangrijk onderdeel van het behoud van personeel, maar medewerkers ervaren minder ruimte voor leren en ontwikkelen vanwege het tekort. Het is een spanningsveld, zegt De Jonge. “Ik vind niet dat iedereen telkens een niveau hoger moet gaan, maar wel dat een medewerker zich uitgedaagd moet voelen om een nieuwe rol aan te nemen. Mensen willen zichzelf blijven ontwikkelen en de overheid stimuleert een leven lang leren. De ruimte die men daarvoor ervaart, is per persoon verschillend. Deels ligt dat aan omstandigheden zoals gezinssituatie of personeelstekort en deels aan individuele voorkeuren. De één doet graag een hele opleiding en de ander leert het liefst kleine beetjes via de praktijk.”
Voor Avoord is leren en ontwikkelen in ieder geval een belangrijk onderdeel van goed werkgeverschap. Iedereen die in dienst is, heeft toegang tot ‘Groeivoord’, een online platform met leerpaden. Iedere functie heeft een eigen leerpad, bestaande uit een aantal e-learnings en lessen. De Jonge: “Een keer in de zoveel tijd moet iedere medewerker de verplichte modules uit dat leerpad doorlopen. Wij kunnen dit ook checken; het is een ideaal leermonitorsysteem.”
MEE R OVER DE KLAS NEEM CONTACT OP